До горе
4 дек.

ПОЛЗИТЕ ОТ ТРЕНИРОВКИТЕ СЛЕД ПРЕКАРАН КОВИД

Радка Василева

Когато нещо изглежда твърде хубаво, за да е истина, в повечето случаи не е. По отношение на фитнеса и ползите от него обаче се наблюдава едно много интересно изключение от това правило. То касае някои краткотрайни, но високоинтензивни тренировки, които всеки би предпочел пред продължителните фитнес натоварвания.

Скорошно проучване проследява ползите от кратките, но интензивни тренировки за сърдечносъдовата система и установява, че те са дори по-високи от тези при традиционните, продължителни и по-слабо натоварващи мускулатурата упражнения.

Ето какво ни сподели за ползите от тренировките в залата след прекаран Ковид ,Радка Василева мениджър на един от най-големите спортни центрове у нас „Ориндж Фитнес“ София:

Радка ВасилеваB.N. Какви са усложненията и как тренировките трябва да се съобразяват с тях?

Радка Василева: Усложненията в резултат на прекаран Ковид-19 са много разнообразни и индивидуални. Те могат да включват поражения на дихателната и сърдечно-съдовата система, проблеми в стомашно-чревния тракт, психо-емоционални проблеми, срив на имунитета, влошено общо самочувствие и пр.

 

B.N. Следва ли да се избягват тренировките при възстановяване след прекаран КОВИД?

Радка Василева : Напротив – тренировките са много важни за по-бързото и пълно възтановяване, но те следва да имат рехабилитационен характер(тук искам да обърна внимание, че не бива фитнес рехабилитацията да се бърка с медицинската рехабилитация). Подходящи са слаби и умерени физически натоварвания (кардио тренировки, тренировки за силова издръжливост, пилатес, йога), дихателни упражнения, лимфодренаж.

Разбира се, натоварването следва да бъде съобразено със сътоянието на организма на преболедувалия, а това може да се случи най-вече при работа с персонален треньор.

 

B.N. Как треньорът преценява дали физическото натоварване е подходящо за трениращия?

Радка Василева : Треньорът може да използва тестиране, за да оцени толерантността към физическо натоварване в началото на работата си с клиента и на различните етапи от процеса на възстановяване. Също така обаче той следва да осъществява динамичен контрол, който включва:

  • оценка на субективното самочувствие(т.е дали натоварването се усеща от човека като леко или тежко);
  • оценка на външните признаци(цвят на кожата, състояние на лигавиците, учестено дишане, потоотделяне и т.н);
  • измерване с помощта на уреди на пулса, кръвното налягане и потреблението на кислород и др.

 

B.N. Как тренировките могат да подпомогнат възстановяването?

Радка Василева : Физическите натоварвания  подпомагат възстановяването чрез:

  • Възстановяване на дихателния обем, защита от хипоксия, изхвърляне на токсини;
  • Възстановяване на издръжливостта, профилактика на атония;
  • Профилактика на заболяванията на сърдечно-съдовата система;
  • Възстановяване на баланса и координацията, подобряване работата на централната нервна система.

Orange Fitness

B.N. Какво трябва да знаем за тренировката преди и след ваксинацията?

Радка Василева : Ваксинирането не изисква генерални промени в обичайния тренировъчен процес. Препоръчва се тренировките, проведени 48-24 часа преди ваксинирането, да бъдат със средна интензивност, така че орагнизмът да се възстанови преди поставянето на ваксината. Такава тренировка не само няма да попречи на образуването на имунен отговор, но, обратно, ще го ускори.  Чудесно би било в тренировката да бъдат включени лимфодренажни упражнения. Те активират лимфната система, която, чрез ролята си във възпалителните процеси, участва в изграждането на имунитета.

 

B.N. Как да планираме тренировките си след ваксинация?

Радка Василева : При много хора поставената ваксина не води до неразположения. Ако обаче е налице враменен дискомфорт, тренировките могат да бъдат прекъснати за кратко.

 

B.N В случай, че сме решили да започнем тренировки за възстановяване след прекаран вирус , вашия основен съвет към нашите читатели е…?

Радка Василева : Да започнат възможно най-рано, най-добре – под ръководството на квалифициран персонален треньор.